Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
      Współczesność | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
   

Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Współczesność

Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza

Wiersz „Tren Fortynbrasa” wchodzi w skład tomiku „Studium przedmiotu” Zbigniewa Herberta, który ujrzał światło dzienne w 1961 roku. Utwór ten jest literacką aluzją do wielkiego dramatu Szekspira – „Hamleta”. Można powiedzieć, że „Tren Fortynbrasa” jest uzupełnieniem treści jednej z najsłynniejszych sztuk teatralnych w dziejach ludzkości.

Wiersz Herberta rozpoczyna się więc w momencie, kiedy przeważnie zapada kurtyna „Hamleta”, czyli przyjazdu norweskiego księcia Fortynbrasa do Elzynoru – siedziby króla Danii. Na miejscu tytułowy bohater utworu polskiego poety napotyka się na ciało Hamleta, prawowitego następcę tronu. Młodzieniec spotyka też Horacego, który oznajmia mu, że tron królestwa duńskiego należy od teraz do niego.

Fortynbras w „Hamlecie” jest postacią ważną, aczkolwiek drugoplanową. Zupełnie inaczej jest u Herberta, który uczynił z Norwega podmiot liryczny swojego wiersza. W zasadzie jest to monolog młodego księcia, który nad ciałem swojego rywala wygłasza tren. Nie jest to jednak zwyczajny tren, czyli chwalebne podsumowanie życia zmarłego, lecz raczej podkreślanie jego słabości. Fortynbras od samego początku swojego monologu nie ukrywa swoich intencji podkreślając swoją wyższość nad Hamletem: „Teraz kiedy zostaliśmy sami możemy porozmawiać książę jak mężczyzna z mężczyzną / chociaż leżysz na schodach i widzisz tyle co martwa mrówka / to znaczy czarne słońce o złamanych promieniach”.

Norweski książę, który utożsamia racjonalizm i siłę nie pozostawia na delikatnym i słabym Hamlecie „suchej nitki”. Chociaż pozornie składa mu hołd, to czytelnik z łatwością wyczuwa, że Fortynbras cieszy się ze śmierci swojego rywala. Sytuacja, która okazała się być dla niego nader korzystna, nie wzbudziła w nim choćby krzty sympatii dla zmarłego. Norweg w zawoalowany sposób upokarza Hamleta zarzucając mu, że nigdy nie był prawdziwym rycerzem, że nad wojskowe buty upodobał sobie miękkie pantofle, a jego dłonie za życia były równie nieprzydatne jak po śmierci. Utwór jest więc swoistym anty-trenem, chociaż pod względem czysto formalnym to wciąż tren.


Utwór zbudowany został na kontraście postaw. Fortynbras jest absolutnym przeciwieństwem Hamleta. Norweg to urodzony przywódca, fantastyczny żołnierz, prawdziwy mężczyzna. Hamlet natomiast nigdy nie przejawiał predyspozycji do rządzenia, był słaby i delikatny. Tytułowy bohater dramatu Szekspira żył marzeniami, podczas gdy Fortynbras twardo stąpał po ziemi i konsekwentnie dążył do osiągnięcia swoich celów. W tym momencie Norweg zapowiada, że nie powtórzy błędów młodego Duńczyka, a za jego rządów królestwo będzie potęgą: „To co po mnie zostanie nie będzie przedmiotem tragedii”. Dla Fortynbrasa nie słowa, ale czyny były istotne: „A ta woda te słowa cóż mogą cóż mogą książę”. Norweski książę był człowiekiem z „ludzkiej gliny”.

Z ust Fortynbrasa dowiadujemy się na czym polega prawdziwe rządzenie, takie, które dziś określa się mianem „real-politik”: „czeka na mnie projekt kanalizacji / i dekret w sprawie prostytutek i żebraków / muszę także obmyślić lepszy system więzień”. Norweg zamiast snuć dalekosiężnych planów od razu skupił się na drobnych rzeczach, których poprawa przyniesie wymierny i odczuwalny skutek dla królestwa. Fortynbras jest wybornym politykiem, który potrafi świetnie grać na nastrojach społecznych. Norweg zaplanował uroczysty pogrzeb Hamleta, który cieszył się poparciem Duńczyków, aby w ten sposób wkupić się w łaski ludu. Chociaż nie darzył zmarłego rywala szacunkiem i uznaniem, zamierzał przybrać pozę żałobnika, czym z pewnością zjedna sobie rzesze ludzi.

Można powiedzieć, że Fortynbras był zwolennikiem władzy totalitarnej, absolutnej. Udowodnił to słowami: „(…) trzeba wziąć miasto za gardło i wstrząsnąć nim trochę”. z pewnością nie można nazwać go rycerzem, chociaż jest doskonałym żołnierzem. Brakuje mu charakterystycznych dla tego stanu cnót. Fortynbras jest natomiast człowiekiem wyrachowanym, zimnym, kalkulującym każde posunięcie.

strona:    1    2  



On chce TO zrobić,
a Ty nie jesteś gotowa?

10 zdań, które pomogą Ci
zatrzymać chłopaka przy sobie!

Mój pierwszy raz...

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja
Zestawienie „Ballad i romansów” z „Romantycznością” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza

Miłosz Czesław
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza

Przyboś Julian
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza

Różewicz Tadeusz
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
Głos w sprawie pornografii - analiza
Głos w sprawie pornografii - intepretacja
Głos w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i początek - analiza
Koniec i początek - interpretacja
Koniec i początek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza

Twardowski Jan
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Śpieszmy się - interpretacja
Śpieszmy się - geneza

Wojaczek Rafał
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza

Inne





Tagi: