Współczesność | inne lektury | kontakt | reklama | studia
   
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Współczesność

Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja

© - artykuł chroniony prawem autorskim autor: Karolina Marlęga

„Raport z oblężonego miasta” to wiersz otwarcie nawiązujący do wydarzeń stanu wojennego, ale przede wszystkim do poczucia zdrady i poniżenia, jakie były wówczas wręcz namacalne wśród obywateli Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Podmiotem lirycznym utworu jest mężczyzna zbyt stary, by walczyć, któremu powierzona została rola kronikarza. Jak na prawdziwego dziejopisarza przystało, mężczyzna za wszelką cenę starał się odseparować fakty od osobistych komentarzy, ale udaje mu się to tylko w pierwszej części utworu:
„unikam komentarzy emocje trzymam w karbach piszę o faktach
podobno tylko one cenione są na obcych rynkach”.


Kronikarz beznamiętnie relacjonuje, co wydarzyło się w kolejnych dniach oblężenia. Dowiadujemy się, że w poniedziałek opustoszały magazyny z żywnością, we wtorek zamordowano burmistrza, w środę internowano posłów, w czwartek odrzucono wniosek o kapitulacji, w piątek wybuchła epidemia dżumy, w sobotę jeden z obrońców miasta popełnił samobójstwo, w niedzielę skończyła się woda. Podmiot liryczny porzuca jednak wyprany z emocji styl, z resztą od samego początku utworu nie ukrywał, że nie jest zadowolony z powierzonej mu „misji”: „wyznaczono mi z łaski poślednią rolę kronikarza”. Na dowód tego, że nie nadaje się na to stanowisko, podmiot liryczny podaje, że nawet nie pamięta, kiedy dokładnie rozpoczęło się oblężenie. Mężczyzna czuje się zbyt blisko związany z Miastem, by w beznamiętny sposób dokumentować jego upadek. W pewnym momencie wiersz zamienia się w osobistą refleksję:
„wieczorem lubię wędrować po rubieżach Miasta”.


Utwór ma wymowę bardzo uniwersalną i ponadczasową, pod tym względem można przyrównać go do „Dżumy” Alberta Camusa (w „Raporcie z oblężonego miasta” możemy znaleźć kilka odniesień do najgłośniejszej powieści francuskiego egzystencjalisty: „poniedziałek: […] jednostką obiegową stał się szczur” i „piątek: początek dżumy”). Z łatwością możemy jednak w wierszu znaleźć określenia, które wskazują, iż tematem wiersza jest stan wojenny w Polsce:
„nieprzyjaciel internował posłów”;
„mogę pomyśleć o […] naszych
sprzymierzeńcach za morzem wiem współczują szczerze
ślą mąkę worki otuchy tłuszcz i dobre rady”;
„patrzymy w twarz głodu twarz ognia twarz śmierci
najgorszą ze wszystkich – twarz zdrady”.

Wiersz wyraźnie opisuje sytuację współczesną. Świadczyć mogą o tym chociażby słowa, iż obecni sprzymierzeńcy z Zachodu są synami aliantów, którzy zdradzili Polskę w czasach „drugiej Apokalipsy”, czyli drugiej wojny światowej.


Ponadto w utworze podmiot liryczny przywołuje tragiczną sytuację obrońców Dalajlamy, Kurdów i afgańskich górali, czyli grup poddanych okrutnym represjom politycznym i militarnym w drugiej połowie XX wieku.

W „Raporcie z oblężonego Miasta” możemy także odnaleźć odniesienie do sytuacji geopolitycznej Polski:
„odparliśmy
szturm przy bramie wschodniej zwanej Bramą Przymierza”.

Jest to nawiązanie do sąsiedztwa ze Związkiem Radzieckim, który pod przykrywką sojusznika usiłował podporządkować sobie kraj nad Wisłą.

Podmiot liryczny dokonuje obserwacji, które mają charakter uniwersalny i są charakterystyczne dla każdego „oblężenia”:
„[…] nasze dzieci nie lubią bajek bawią się w zabijanie / na jawie i we śnie marzą o zupie chlebie i kości / zupełnie jak psy i koty”.


Wojna zawsze odciska się na psychice tych, którzy jej doświadczą. Szczególnie dotkliwie przeżywają ją dzieci, ulegając jej całkowicie. Przenika ona do ich życia tak głęboko, że dominuje nawet zabawy. Dzieci, choć niczemu nie zawiniły, skazane są na głód i choroby. Ich życie zamienia się w zwierzęce egzystowanie, pozbawione uciech, skoncentrowane wokół zaspokajania najbardziej podstawowych instynktów.

strona:    1    2  



On chce TO zrobić,
a Ty nie jesteœ gotowa?

10 zdań, które pomogą Ci
zatrzymać chłopaka przy sobie!

Mój pierwszy raz...

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Romantyczność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Samotność - geneza
Samotność - interpretacja i analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Bagnet na broń - analiza i interpretacja
Soldat inconnu - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Ballady i romanse - analiza
Zestawienie „Ballad i romansów” z „Romantycznością” Adama Mickiewicza

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Czyści - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Raport z oblężonego miasta - geneza
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Potęga smaku - interpretacja
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - geneza
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Apollo i Marsjasz - geneza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - analiza
U wrót doliny - geneza
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - analiza
Powrót prokonsula - geneza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - geneza
Czerwone maki... - interpretacja i analiza

Lechoń Jan
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Herostrates - geneza
Herostrates - analiza
Herostrates - interpretacja

Miłosz Czesław
Ars poetica? - interpretacja
Ars poetica? - analiza
Campo di Fiori - geneza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - analiza
W Warszawie - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
Piosenka o końcu świata - geneza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - analiza
Który skrzywdziłeś - geneza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - analiza
Obłoki - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Walc - geneza
Walc - interpretacja
Walc - analiza
Ogrodnik - geneza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - analiza

Przyboś Julian
Z Tatr - geneza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - analiza
Notre Dame - geneza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - analiza
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Póki my żyjemy - geneza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - analiza

Różewicz Tadeusz
Termopile polskie - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Powrót - interpretacja i analiza
Strach - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Drewno - interpretacja
Drewno - analiza
Lament - geneza
Lament - interpretacja
Lament - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Ocalony - interpretacja
Ocalony - analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Bez – interpretacja i analiza

Stachura Edward
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Koniec i początek - geneza
Koniec i początek - interpretacja
Koniec i początek - analiza
Atlantyda - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Głos w sprawie pornografii - geneza
Głos w sprawie pornografii - intepretacja
Głos w sprawie pornografii - analiza
Jeszcze - motyw Holocaustu
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - analiza
Nic dwa razy - geneza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Cebula - interpretacja
Cebula - analiza
Sto pociech - geneza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Niektórzy lubią poezję - analiza
Utopia - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza

Twardowski Jan
samotność - interpretacja
samotność - analiza
Śpieszmy się - geneza
Śpieszmy się - interpretacja
za szybko - interpretacja
za szybko - analiza
szukam - interpretacja
szukam - analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza

Wojaczek Rafał
Martwy język - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Ojczyzna - geneza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - analiza

Inne





Tagi: