Głos w sprawie pornografii - analiza ostatnidzwonek.pl
      Współczesność | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
   

Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Współczesność

Głos w sprawie pornografii - analiza

Wiersz Wisławy Szymborskiej „Głos w sprawie pornografii” zaliczamy do liryki pośredniej. Fakt ten warunkuje konstrukcja podmiotu lirycznego, który wypowiada się w trzeciej osobie gramatycznej. Choć nie ujawnia swojej obecności wprost, to używane przez niego słownictwo oraz cały sposób wypowiedzi wskazują na wzburzenie i emocjonalne zaangażowanie. Kilkakrotnie zdarza mu się kategorycznym tonem krytyki, oskarżenia, oburzenia odnieść do opisywanej sytuacji, nazywając ją „zgrozą” lub zauważając, że „Pleni się (…) jak chwast”.

[nr]„Czytelnik łatwo wychwytuje ironiczny podtekst i komentarz. Poetka unika wypowiadania się wprost, pozwala na indywidualne odczytanie utworu, jednak sposób ujęcia, misterne operowanie konia, gra wieloznacznością słów prowadzą wprost do wrażenia, że tekst jest przewrotną formą obrony swobodnego, niezależnego myślenia jako wysoce ważnej wartości, ostoi wolności w zniewolonym państwie. Za pozorną maską krytyki kryje się pochwała postawy „myślących” (U. Lementowicz, „Poezja Wisławy Szymborskiej”, Lublin 2003).[/nr]
Budowa tekstu jest nieregularna. Wiersz składa się z sześciu pozbawionych rymów zwrotek o różnej długości, zaliczamy go do liryku wolnego.

Porównując wolnomyślicielstwo z pornografią, czyli łącząc umysłową oraz seksualną sferę życia człowieka, Szymborska skrzyżowała słownictwo z obu tych poziomów skojarzeń. Sięgnęła po charakterystyczne dla siebie konstrukcje konceptu, kalambury, paradoks frazeologiczny („rozwiązłe” analizy oraz „wszeteczne” syntezy, „tarło poglądów”, czyli „ścieranie się podglądów”, „obmacywanie”, czyli „dotykanie drażliwych tematów”) oraz grę słowną. Nikt tak jako nasza Noblista nie potrafi wykorzystać dwuznaczności słów języka polskiego. Rzeczownik „pozycje” został w wierszu użyty jako synonim publikacji książkowej oraz w odniesieniu do seksu. Podobną wieloznaczność widać w zwrotach „łączą się w pary, trójkąty i koła” – odwołanie do geometrii czy nauki oraz do związków erotycznych, „parzenie herbaty” – potoczna nazwa aktu erotycznego, „szpara w firankach” – kolokwialne określenie kobiecych narządów płciowych. Dzięki temu stałe, ugruntowane w polszczyźnie połączenia wyrazowe są wzbogacone dodatkowymi określeniami bądź poszczególne słowa są ukazywane w nowym, oryginalnym i dwuznacznym kontekście.


Mimo tych chwytów oraz po trosze patetycznego tonu, język liryku jest prosty. Przypominając retoryczny styl przemówienia, obfituje w prozaizmy (wyrazy pochodzące z różnych odmian polszczyzny zderzają w tym wypadku sferę emocjonalno-erotyczną z przestrzenią życia intelektualnego człowieka - „myślenie się pleni”, „pogoń za nagim faktem”, „zapłodnić umysł”, „ojciec myśli”, „płodna myśl”) oraz w słownictwo z obszaru semantycznych rozważań o prawdziwej pornografii i rozluźnieniu seksualnych obyczajów („rozpusta”, „rozwiązłe”, „wszeteczne”, „nagi”, „dzika”, „hulaszcza”, „lubieżne obmacywanie”, „drażliwy”, „tarło”, „łączenie się w pary”, „płeć”, „deprawować”, „stręczyć do nierządu”, „zakazane”, „różowe pośladki”, „zapłodnić”, „parzyć się”, „podglądać”).

Poetka burzy wszelkie bariery. Obok nomenklatury kojarzącej się ze sferą wolności seksualnej swobodnie i odważnie wplata odwołanie do języka Biblii, a dokładnie do toposu rajskiego drzewa wiadomości dobrego i złego:

„Inne im w smak owoce
z zakazanego drzewa wiadomości



On chce TO zrobić,
a Ty nie jesteś gotowa?

10 zdań, które pomogą Ci
zatrzymać chłopaka przy sobie!

Mój pierwszy raz...

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja
Zestawienie „Ballad i romansów” z „Romantycznością” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza

Miłosz Czesław
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza

Przyboś Julian
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza

Różewicz Tadeusz
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
Głos w sprawie pornografii - analiza
Głos w sprawie pornografii - intepretacja
Głos w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i początek - analiza
Koniec i początek - interpretacja
Koniec i początek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza

Twardowski Jan
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Śpieszmy się - interpretacja
Śpieszmy się - geneza

Wojaczek Rafał
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza

Inne





Tagi: