Przesłanie Pana Cogito - analiza - strona 2
      Współczesność | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
   

Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Współczesność

Przesłanie Pana Cogito - analiza

  • „Idź wyprostowany” - nie daj się zastraszyć i nie ulegaj presji społeczeństwa;

  • „Bądź odważny” – pojawia się aż dwa razy i kładzie nacisk na kierowanie się w życiu śmiałością i walecznością;

  • „Trzeba dać świadectwo” – należy walczyć z kłamstwem, hipokryzją, zafałszowaną historią;

  • „Strzeż się dumy niepotrzebnej” - nie zatracaj się w chwilowych sukcesach, bo możesz stać się wyniosły i stracić autentyczność;

  • „Strzeż się oschłości serca” – unikaj zachowań egoistycznych, samolubnych i nie ulegaj lenistwu;

  • „Oglądaj w lustrze swą błazeńską twarz” - oceniaj swoje zachowanie z dozą samokrytyki, wówczas nie ulegniesz fałszywym pochlebstwom;

  • „Kochaj źródło zaranne” – zapoznaj się z genezą świata zapisaną w Biblii, poducz się z historii i przyrody;

  • „Czuwaj” – bądź zawsze gotowy do walki i nikomu nie ufaj;

  • „Wstań i idź” - nie daj się zwieść fałszywcom i pozornym przyjaciołom;

  • „Powtarzaj wielkie zaklęcia ludzkości bajki i legendy” – rozwija się, kształć, poszerzaj wiedzę i odkrywaj nowe dziedziny;

  • „Powtarzaj wielkie słowa powtarzaj je z uporem” – inspiruj się dziełami największych myślicieli świata i czerp z nich najważniejsze rzeczy, których następnie wyucz się na pamięć;

  • „Bądź wierny” – powierz swoje życie wielkim sprawom, oddaj się walce o prawdę i szczerość w przekazach historycznych.


  • „Herbert przekazuje poprzez usta Pana Cogito uwspółcześniony dekalog, w którym formułuje stanowcze nakazy. Uzupełnia je argumentacją i serią przestróg. Rozkazuje przyjąć określone stanowisko, ale zaraz ujawnia groźne konsekwencje. Nie narzuca kierunku działania, ale pozostawia czytelnikowi możliwość samodzielnego wyboru. Wyraźnie jednak sygnalizuje, która droga jest naprawdę wartościowa (…)„Przesłanie Pana Cogito" na tle innych utworów Herberta odznacza się dużą nieustraszonością podmiotu mówiącego. Każe stanowczo, zdecydowanie przeciwdziałać, nie poddawać się złu, ale zwyciężać je siłą płynącą z chwalebnej, wzniosłej przeszłości” – doskonałym podsumowaniem części dotyczącej dekalogu Pana Cogito są słowa Urszuli Lementowicz.


    Cechą formalną liryku Herberta jest jego nieregularna budowa. W czternastu strofach występują różne liczby wersów (kolejno: 2, 2, 2, 2, 2, 4, 2, 3, 5, 2, 4, 2, 3, 1), niescalone rymami, stałą ilością sylab czy nierozgraniczone znakami interpunkcyjnymi(tylko raz zastosował dwukropek i kilka myślników). Podmiot notuje swoje myśli w systemie wiersza wolnego, co z pewnością nie ułatwia jego percepcji.

    Pięć pierwszych, zbudowanych dystychem strof sprawia wrażenie, jakby były wypowiedziane szybko i na jednym oddechu. Pośpiech i nagromadzenie nakazów mogą być wymuszone poruszanymi w nich ważnymi kwestiami:
    „ocalałeś nie po to aby żyć
    masz mało czasu trzeba dać świadectwo”.

    Szósta zwrotka rozszerza się na cztery wersy i daje początek bardziej szczegółowemu wyłożeniu sensu imperatywów, kontynuowanemu już do końca:
    „niech nie opuszcza ciebie twoja siostra Pogarda
    dla szpiclów katów tchórzy - oni wygrają
    pójdą na twój pogrzeb i z ulgą rzucą grudę
    a kornik napisze twój uładzony życiorys”.


    Prócz epitetów (np. „ciemny kres nicości”, „ostatnia droga”, „ostateczny rachunek”) wiersz jest pełen innych środków poetyckiego wyrazu. Aby uplastycznić swój pogląd o mizerności efektu ciężkiej pracy, jaką człowiek wkłada każdego dnia w rozwiązywanie swoich codziennych problemów, Herbert przywołał obraz Izraelitów idących przez pustynię i ginących w drodze:

    strona:    1    2    3  
    

    Zobacz inne artykuły:

    Baczyński Krzysztof Kamil
    Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
    Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
    Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
    Z głową na karabinie - analiza
    Z głową na karabinie - interpretacja
    Z głową na karabinie - geneza
    Historia - analiza i interpretacja
    Historia - geneza
    Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
    Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
    Samotność - interpretacja i analiza
    Samotność - geneza
    Romantyczność - analiza i interpretacja
    Romantyczność - geneza

    Barańczak Stanisław

    Białoszewski Miron
    Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
    Miron Białoszewski jako piewca rupieci
    Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
    Leżenia - interpretacja i analiza
    Namuzowywanie - interpretacja i analiza
    Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
    Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
    Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
    Mironczarnia – interpretacja i analiza

    Broniewski Władysław
    Zestawienie „Ballad i romansów” z „Romantycznością” Adama Mickiewicza
    Ballady i romanse - analiza
    Ballady i romanse - interpretacja
    Soldat inconnu - analiza
    Soldat inconnu - interpretacja
    Bagnet na broń - analiza i interpretacja

    Bursa Andrzej
    Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

    Grochowiak Stanisław
    Czyści - analiza i interpretacja
    Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
    Ikar - analiza i interpretacja
    Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

    Herbert Zbigniew
    Apollo i Marsjasz - geneza
    Przesłanie Pana Cogito - analiza
    Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
    Przesłanie Pana Cogito - geneza
    Potęga smaku - geneza
    Potęga smaku - analiza
    Potęga smaku - interpretacja
    Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
    Raport z oblężonego miasta - geneza
    Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
    Powrót prokonsula - analiza
    Powrót prokonsula - interpretacja
    Powrót prokonsula - geneza
    U wrót doliny - analiza
    U wrót doliny - interpretacja
    U wrót doliny - treść
    U wrót doliny - geneza
    Apollo i Marsjasz - analiza
    Apollo i Marsjasz - interpretacja

    Konarski Feliks
    Czerwone maki... - interpretacja i analiza
    Czerwone maki... - geneza

    Lechoń Jan
    Herostrates - interpretacja
    Herostrates - analiza
    Herostrates - geneza
    Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
    Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
    Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

    Miłosz Czesław
    Piosenka o końcu świata - analiza
    Piosenka o końcu świata - interpretacja
    Piosenka o końcu świata - geneza
    W Warszawie - interpretacja i analiza
    W Warszawie - geneza
    Campo di Fiori - analiza
    Campo di Fiori - interpretacja
    Campo di Fiori - geneza
    Ars poetica? - analiza
    Ars poetica? - interpretacja
    Ogrodnik - analiza
    Ogrodnik - interpretacja
    Ogrodnik - geneza
    Walc - analiza
    Walc - interpretacja
    Walc - geneza
    Obłoki - interpretacja i analiza
    Obłoki - geneza
    Który skrzywdziłeś - analiza
    Który skrzywdziłeś - interpretacja
    Który skrzywdziłeś - geneza

    Przyboś Julian
    Póki my żyjemy - geneza
    Widzenie katedry w Chartres - analiza
    Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
    Widzenie katedry w Chartres - geneza
    Notre Dame - analiza
    Notre Dame - interpretacja
    Notre Dame - geneza
    Z Tatr - analiza
    Z Tatr - interpretacja
    Z Tatr - geneza
    Póki my żyjemy - analiza
    Póki my żyjemy - interpretacja

    Różewicz Tadeusz
    Lament - geneza
    Drewno - analiza
    Drewno - interpretacja
    Matka powieszonych - interpretacja i analiza
    Matka powieszonych - geneza
    Strach - interpretacja i analiza
    Powrót - interpretacja i analiza
    Powrót - geneza
    Termopile polskie - interpretacja i analiza
    Termopile polskie - geneza
    Bez – interpretacja i analiza
    List do ludożerców - interpretacja i analiza
    Ocalony - analiza
    Ocalony - interpretacja
    Warkoczyk - analiza
    Warkoczyk - interpretacja
    Lament - analiza
    Lament - interpretacja

    Stachura Edward
    Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
    Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

    Szymborska Wisława
    Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
    Dwie małpy Bruegla - geneza
    Atlantyda - interpretacja i analiza
    Atlantyda - geneza
    Koniec i początek - analiza
    Koniec i początek - interpretacja
    Koniec i początek - geneza
    Kot w pustym mieszkaniu - analiza
    Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
    Kot w pustym mieszkaniu - geneza
    Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
    Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
    Utopia - interpretacja i analiza
    Utopia - geneza
    Niektórzy lubią poezję - analiza
    Niektórzy lubią poezję - interpretacja
    Sto pociech - analiza
    Sto pociech - interpretacja
    Sto pociech - geneza
    Cebula - analiza
    Cebula - interpretacja
    Nic dwa razy - analiza
    Nic dwa razy - interpretacja
    Nic dwa razy - geneza
    Jeszcze - analiza
    Jeszcze - interpretacja
    Jeszcze - motyw Holocaustu
    Głos w sprawie pornografii - analiza
    Głos w sprawie pornografii - intepretacja
    Głos w sprawie pornografii - geneza

    Twardowski Jan
    O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
    Przezroczystość - interpretacja i analiza
    szukam - analiza
    szukam - interpretacja
    za szybko - analiza
    za szybko - interpretacja
    Śpieszmy się - interpretacja
    Śpieszmy się - geneza
    samotność - analiza
    samotność - interpretacja

    Wojaczek Rafał
    Ojczyzna - analiza
    Ojczyzna - interpretacja
    Ojczyzna - geneza
    Martwy język - interpretacja i analiza
    Martwy język - geneza

    Inne





    Tagi:
    Partner serwisu: