Matka powieszonych - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
      Współczesność | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
   

Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Współczesność

Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Bohaterką liryku „Matka powieszonych” Tadeusz Różewicz uczynił tytułową postać. Podmiot liryczny już od pierwszego wersu stara się przybliżyć czytelnikowi naturę tej niezwykle samotnej i smutnej kobiety:
„Ociera się o szorstką skórę tłumu.

Tu
po ulicy chodzi
matka powieszonych”.


Postać przypomina senną zjawę lub ducha. Jest prawie niewidoczna, niczym filmowe zombie przemierza ulice, ocierając się czasem o „szorstką skórę” niezauważającego ją tłumu.

Kolejna linijka przynosi informację o wyglądzie kobiety. Wyizolowany od pozostałych przymiotnik „czarna” może odnosić się zarówno do jej stroju (czarny jest znakiem żałoby) lub stanu ducha (w tym wypadku wskazuje na emocjonalną pustkę, wywołaną jakimś traumatycznym przeżyciem).

Kobieta niesie w dłoniach „srebrną głowę”, która okazuje się być ogromnie ciężka, swoją masą przypomina nawet „bryłę”. Jest tak nieporęczna, iż obserwujący to z boku podmiot liryczny ujawnia swoją na chwilę obecność i wzdycha:
„ach jaka ciężka bryła”.


Mimo obecności tego subtelnego dowodu współczucia bohaterce przez podmiot liryczny, cały wiersz zaliczamy do liryki pośredniej, a dokładniej sytuacyjnej (podmiot nie ujawnia się bezpośrednio w 1 osobie gramatycznej).

O tajemniczej „bryle” dowiadujemy się także, iż jest:
„wypełniona nocą
rozsadzona światłem”.


W następnych wersach podmiot ponownie wraca do wyglądu i zachowania „matki powieszonych”, która:
„pomylona krąży
i śpiewa i śpiewa” .


Powtórzenie czasownika „śpiewa”, zapowiedzianego spójnikiem „i” podkreśla niestabilny emocjonalnie stan kobiety, wzmacnia tezę o jej problemach psychicznych, o jej „pomyleniu”:
„w butach z krzywym obcasem
z jałowym łonem
zwiędłą piersią
pomylona syrena wyje
do obrzękłego nad miastem księżyca”


W powyższym fragmencie, będącym niezwykle sugestywnym obrazem „szalonej” kobiety, bohaterka została porównana do „wyjącej syreny”, być może symbolu alarmu przeciwlotniczego, zapowiadającego kolejną tragedię, brzmiącego w czasie wojny wielokrotnie. Stało się tak ze względu na dziwaczne zachowanie matki, wypełnione przesuwaniem się z miejsca w miejsce i „śpiewaniem”.

Sformułowania „jałowe łono” oraz „zwiędła pierś” odnoszą się do wieku kobiety, która prawdopodobnie już przeszła menopauzę, a jej ciało ugięło się pod nieustępliwym prawem natury.

Mimo iż porusza się w zepsutych i starych „butach z krzywym obcasem”, to jednak wydaje się, że stawia ciężkie kroki, że każdy ruch przychodzi jej z trudem:
„ołowianymi stopami stąpa
po betonie ulic”


Czasownik „stąpa” został użyty dla zwrócenia uwagi czytelnika na kontrast, powstały przez przypisanie wskazującym na coś twardego i ciężkiego „ołowianym stopom” delikatnego, lekkiego, prawie niedostrzegalnego kroczku, jakim jest „stąpanie”. Paradoksalne zestawienie słów oddaje niezwykłość obrazu oraz ciężar (wspomnienia), jaki nosi w sobie „matka powieszonych”.

Dodatkową eteryczność w tym wersie wywołano dzięki walorowi melodyjności, wynikłego z aliteracyjnego zestawienia „stopami stąpa”. To nie koniec informacji o chodzie bohaterki: ona „idzie na dno” „po betonie ulic”. Oryginalne sformułowania dotyczące poruszania się, autorstwa Różewicza są obecne także w jego innym wierszu, „Spadanie, czyli o elementach wertykalnych i horyzontalnych w życiu człowieka współczesnego” (1963 rok):

strona:    1    2  



On chce TO zrobić,
a Ty nie jesteś gotowa?

10 zdań, które pomogą Ci
zatrzymać chłopaka przy sobie!

Mój pierwszy raz...

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja
Zestawienie „Ballad i romansów” z „Romantycznością” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza

Miłosz Czesław
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza

Przyboś Julian
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza

Różewicz Tadeusz
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
Głos w sprawie pornografii - analiza
Głos w sprawie pornografii - intepretacja
Głos w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i początek - analiza
Koniec i początek - interpretacja
Koniec i początek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza

Twardowski Jan
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Śpieszmy się - interpretacja
Śpieszmy się - geneza

Wojaczek Rafał
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza

Inne





Tagi: