Współczesność | inne lektury | kontakt | reklama | studia
   
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Współczesność

Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

© - artykuł chroniony prawem autorskim autor: Karolina Marlęga

Kaskader literatury, poeta wyklęty, autor wierszy przepełnionych okrucieństwem, sadyzmem i absurdalnym cierpieniem, piętnujących retorykę socrealizmu i banały języka potocznego – to tylko niektóre z opinii przewijających się w opracowaniach twórczości Andrzeja Bursy, autora „Nauki chodzenia”.

Tekst jest nawiązaniem do postulowanej przez Zbigniewa Herberta w cyklu „Pan Cogito” i lirykach „Potęga smaku”, „Powrót prokonsula”, „Domysły na temat Barabasza” czy „Pieśń o bębnie” postawy wyprostowanej, polegającej na kierowaniu się w życiu odwagą i nieustępliwością, mimo przeciwności losu.

Interpretacja i analiza

Wiersz rozpoczyna liryczne wyznanie podmiotu, wspominającego swoje początki w opanowywaniu techniki chodzenia:
„Tyle miałem trudności
z przezwyciężeniem prawa ciążenia”.

W tym procesie towarzyszyło mu złudne przekonanie, iż gdy wreszcie „stanie na nogach”, inni uchylą przed nim czoła, okażą mu szacunek i pogratulują. Stało się jednak inaczej:
„a oni w mordę”.

Zaczerpnięte z potocznego języka sformułowanie „w mordę” sugeruje, iż podmiot został pobity, gdy tylko opanował sztukę chodzenia. Nie rozumie motywacji swoich oprawców, co potwierdzają słowa: „nie wiem co jest” oraz „nic nie rozumiem”.
Mimo problemów, nadal:
„usiłuję po bohatersku zachować pionową postawę”.

Trwa przy swoim postanowieniu, choć wszyscy odradzają mu trzymanie głowy w górze i wyprostowaną postawę:
„»głupiś« mówią mi życzliwi (najgorszy gatunek łajdaków)
»w życiu trzeba się czołgać czołgać«”.

Dwukrotne powtórzenie bezokolicznika „czołgać” podkreśla konieczność rezygnacji w „chodzenia” na rzecz „pełzania”.
Podmiot w pewnym momencie ulega namowom:
„więc kładę się na płask
z tyłkiem anielsko-głupio wypiętym w górę
i próbuję
od sandałka do kamaszka
od buciczka do trzewiczka
uczę się chodzić po świecie”.

Nie mając już siły na sprzeciwy i trwanie w opozycji, kładzie się jak inni na ziemię, wypinając w „anielsko-głupi” sposób „tyłek” i starając się „chodzić po świecie” jak inni. Kolokwializm określający tylną część ciała, służącą nam do siedzenia oraz zdrobnienia nazw obuwia to zabieg celowy, mający na celu ośmieszyć ogólnie przyjętą postawę w społeczeństwie, opisaną przez Bursę.


Poeta relacjonuje w wierszu swoje zmagania z zachowaniem naturalności i szczerości w codziennym życiu. Choć wkłada wiele sił w pozostanie sobą, w zachowanie twarzy, w prezentowanie „postawy wyprostowanej”, ulega w końcu „życzliwym” i…zaczyna się „czołgać”.
W finale podmiot z odważnego buntownika zamienia się w uległego konformistę, z dumnego opozycjonisty w bojaźliwego oportunistę, z idącego pod prąd antagonisty w kulącego się kapitulanta. Choć przezwyciężenia prawa ciążenia, czyli sprzeciwienie się panującym zasadom kosztowało go wiele wysiłku, to jednak zachowania wierności swoim zasadom okazało się na dłuższą metę niemożliwe.

Mimo kontrowersyjnej tematyki uległości wobec władzy bądź społecznym konwenansom wiersz nie ma oskarżycielskiej wymowy. Podmiot zdaje sobie sprawę ze swej śmieszności, gdy czołga się z „tyłkiem anielsko-głupio wypiętym w górę”, lecz zdaje się wyznawać zasadę, iż przegranie jednej bitwy nie przesądza o klęsce w całej wojnie. Potwierdza to ostanie wers: „uczę się chodzić po świecie”, a dokładnie bezokolicznik „chodzić”. Podmiot nie użył słowa „pełzać” czy „czołgać” – nadal zamierza zgłębiać tajniki i tajemnice nauki chodzenia, czyli wymuszającej wyprostowaną postawę i wysoko uniesioną głowę.



On chce TO zrobić,
a Ty nie jesteœ gotowa?

10 zdań, które pomogą Ci
zatrzymać chłopaka przy sobie!

Mój pierwszy raz...

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Romantyczność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Samotność - geneza
Samotność - interpretacja i analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Bagnet na broń - analiza i interpretacja
Soldat inconnu - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Ballady i romanse - analiza
Zestawienie „Ballad i romansów” z „Romantycznością” Adama Mickiewicza

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Czyści - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Raport z oblężonego miasta - geneza
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Potęga smaku - interpretacja
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - geneza
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Apollo i Marsjasz - geneza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - analiza
U wrót doliny - geneza
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - analiza
Powrót prokonsula - geneza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - geneza
Czerwone maki... - interpretacja i analiza

Lechoń Jan
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Herostrates - geneza
Herostrates - analiza
Herostrates - interpretacja

Miłosz Czesław
Ars poetica? - interpretacja
Ars poetica? - analiza
Campo di Fiori - geneza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - analiza
W Warszawie - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
Piosenka o końcu świata - geneza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - analiza
Który skrzywdziłeś - geneza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - analiza
Obłoki - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Walc - geneza
Walc - interpretacja
Walc - analiza
Ogrodnik - geneza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - analiza

Przyboś Julian
Z Tatr - geneza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - analiza
Notre Dame - geneza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - analiza
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Póki my żyjemy - geneza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - analiza

Różewicz Tadeusz
Termopile polskie - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Powrót - interpretacja i analiza
Strach - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Drewno - interpretacja
Drewno - analiza
Lament - geneza
Lament - interpretacja
Lament - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Ocalony - interpretacja
Ocalony - analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Bez – interpretacja i analiza

Stachura Edward
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Koniec i początek - geneza
Koniec i początek - interpretacja
Koniec i początek - analiza
Atlantyda - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Głos w sprawie pornografii - geneza
Głos w sprawie pornografii - intepretacja
Głos w sprawie pornografii - analiza
Jeszcze - motyw Holocaustu
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - analiza
Nic dwa razy - geneza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Cebula - interpretacja
Cebula - analiza
Sto pociech - geneza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Niektórzy lubią poezję - analiza
Utopia - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza

Twardowski Jan
samotność - interpretacja
samotność - analiza
Śpieszmy się - geneza
Śpieszmy się - interpretacja
za szybko - interpretacja
za szybko - analiza
szukam - interpretacja
szukam - analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza

Wojaczek Rafał
Martwy język - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Ojczyzna - geneza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - analiza

Inne





Tagi: