Nauka chodzenia - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
      Współczesność | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
   

Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Współczesność

Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Kaskader literatury, poeta wyklęty, autor wierszy przepełnionych okrucieństwem, sadyzmem i absurdalnym cierpieniem, piętnujących retorykę socrealizmu i banały języka potocznego – to tylko niektóre z opinii przewijających się w opracowaniach twórczości Andrzeja Bursy, autora „Nauki chodzenia”.

Tekst jest nawiązaniem do postulowanej przez Zbigniewa Herberta w cyklu „Pan Cogito” i lirykach „Potęga smaku”, „Powrót prokonsula”, „Domysły na temat Barabasza” czy „Pieśń o bębnie” postawy wyprostowanej, polegającej na kierowaniu się w życiu odwagą i nieustępliwością, mimo przeciwności losu.

Interpretacja i analiza

Wiersz rozpoczyna liryczne wyznanie podmiotu, wspominającego swoje początki w opanowywaniu techniki chodzenia:
„Tyle miałem trudności
z przezwyciężeniem prawa ciążenia”.

W tym procesie towarzyszyło mu złudne przekonanie, iż gdy wreszcie „stanie na nogach”, inni uchylą przed nim czoła, okażą mu szacunek i pogratulują. Stało się jednak inaczej:
„a oni w mordę”.

Zaczerpnięte z potocznego języka sformułowanie „w mordę” sugeruje, iż podmiot został pobity, gdy tylko opanował sztukę chodzenia. Nie rozumie motywacji swoich oprawców, co potwierdzają słowa: „nie wiem co jest” oraz „nic nie rozumiem”.
Mimo problemów, nadal:
„usiłuję po bohatersku zachować pionową postawę”.

Trwa przy swoim postanowieniu, choć wszyscy odradzają mu trzymanie głowy w górze i wyprostowaną postawę:
„»głupiś« mówią mi życzliwi (najgorszy gatunek łajdaków)
»w życiu trzeba się czołgać czołgać«”.

Dwukrotne powtórzenie bezokolicznika „czołgać” podkreśla konieczność rezygnacji w „chodzenia” na rzecz „pełzania”.
Podmiot w pewnym momencie ulega namowom:
„więc kładę się na płask
z tyłkiem anielsko-głupio wypiętym w górę
i próbuję
od sandałka do kamaszka
od buciczka do trzewiczka
uczę się chodzić po świecie”.

Nie mając już siły na sprzeciwy i trwanie w opozycji, kładzie się jak inni na ziemię, wypinając w „anielsko-głupi” sposób „tyłek” i starając się „chodzić po świecie” jak inni. Kolokwializm określający tylną część ciała, służącą nam do siedzenia oraz zdrobnienia nazw obuwia to zabieg celowy, mający na celu ośmieszyć ogólnie przyjętą postawę w społeczeństwie, opisaną przez Bursę.


Poeta relacjonuje w wierszu swoje zmagania z zachowaniem naturalności i szczerości w codziennym życiu. Choć wkłada wiele sił w pozostanie sobą, w zachowanie twarzy, w prezentowanie „postawy wyprostowanej”, ulega w końcu „życzliwym” i…zaczyna się „czołgać”.
W finale podmiot z odważnego buntownika zamienia się w uległego konformistę, z dumnego opozycjonisty w bojaźliwego oportunistę, z idącego pod prąd antagonisty w kulącego się kapitulanta. Choć przezwyciężenia prawa ciążenia, czyli sprzeciwienie się panującym zasadom kosztowało go wiele wysiłku, to jednak zachowania wierności swoim zasadom okazało się na dłuższą metę niemożliwe.

Mimo kontrowersyjnej tematyki uległości wobec władzy bądź społecznym konwenansom wiersz nie ma oskarżycielskiej wymowy. Podmiot zdaje sobie sprawę ze swej śmieszności, gdy czołga się z „tyłkiem anielsko-głupio wypiętym w górę”, lecz zdaje się wyznawać zasadę, iż przegranie jednej bitwy nie przesądza o klęsce w całej wojnie. Potwierdza to ostanie wers: „uczę się chodzić po świecie”, a dokładnie bezokolicznik „chodzić”. Podmiot nie użył słowa „pełzać” czy „czołgać” – nadal zamierza zgłębiać tajniki i tajemnice nauki chodzenia, czyli wymuszającej wyprostowaną postawę i wysoko uniesioną głowę.



On chce TO zrobić,
a Ty nie jesteś gotowa?

10 zdań, które pomogą Ci
zatrzymać chłopaka przy sobie!

Mój pierwszy raz...

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja
Zestawienie „Ballad i romansów” z „Romantycznością” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza

Miłosz Czesław
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza

Przyboś Julian
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza

Różewicz Tadeusz
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
Głos w sprawie pornografii - analiza
Głos w sprawie pornografii - intepretacja
Głos w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i początek - analiza
Koniec i początek - interpretacja
Koniec i początek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza

Twardowski Jan
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Śpieszmy się - interpretacja
Śpieszmy się - geneza

Wojaczek Rafał
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza

Inne





Tagi: