Campo di Fiori - interpretacja - strona 2
      Współczesność | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
   

Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Współczesność

Campo di Fiori - interpretacja

„Morał ktoś może wyczyta,
Że lud warszawski czy rzymski
Handluje, bawi się, kocha
Mijając męczeńskie stosy.
Inny ktoś morał wyczyta
O rzeczy ludzkich mijaniu,
O zapomnieniu, co rośnie,
Nim jeszcze płomień przygasnął”.

Jak trafnie zauważa cytowany wcześniej Szpytma:
„Miłosz nie dokonuje (…) łatwych podsumowań. Nie wyciąga aż nazbyt łatwo nasuwających się wniosków. Nie zamierza oceniać postawy bawiącej się gawiedzi; życie i śmierć, radość i rozpacz nie mieszają się ze sobą, nie mają miejsc wspólnych. Poeta nie ocenia moralności czy też niemoralności gapiów” (B. Szpytma, dz. cyt.).

W przeciwieństwie do ludzi odczytujących w przytoczonych historiach dowodów bezduszności czy okrucieństwa przyglądających się „męczeńskim stosom” mieszkańców lub w odróżnieniu do tych, który interpretują je jako przypowieści o nieuchronności ludzkiego przemijania, podmiot skupia się na „samotności ginących”. W obliczu cierpienia i śmierci każdy pozostaje sam:
„Ja jednak wtedy myślałem
O samotności ginących.
O tym, że kiedy Giordano
Wstępował na rusztowanie,
Nie znalazł w ludzkim języku
Ani jednego wyrazu,
Aby nim ludzkość pożegnać,
Tę ludzkość, która zostaje”.

Na chwilę przed podpaleniem stosu, Giordano nie odnalazł w ludzkim języku słów, którymi mógłby odpowiednio pożegnać się ze światem, z ludzkością, „która zostaje”. Pogłębia to różnice w postrzeganiu ludzi i świata między Brunem a tłumem, którego:
„Jedyną siłą napędową jest siła życia. Siła ta jest bezwzględna, ślepa, nastawiona na samą siebie, bezrefleksyjna, zwierzęca. Cechuje ją obfitość, biologiczna dojrzałość, pragnienie, wino, zabawa, ruch. Nie liczy się z nikim ani z niczym. Jednocześnie nie zdaje sobie sprawy z tragicznego wymiaru swojego istnienia. To, że nie ginie teraz z Giordano, czy z Żydami w getcie, to tylko kwestia czasu i okoliczności. Ludzkość nie zdaje sobie również sprawy z tego, że zostaje. Że czas jest jej jeszcze dany, że ponosi odpowiedzialność za istnienie, zarówno swoje jak i tych, którzy w tej chwili giną. Nic nie zwolni ludzi z tej odpowiedzialności. Poprzez sam fizyczny wymiar istnienia trzeba wzbudzić w sobie refleksje nad własnym miejscem we wszechświecie. W innym razie ludzkość stanie się bezrozumną masą, piękną i obfitą jak owce morza, ale jednocześnie okrutną i ślepą jak pierwotne, zwierzęce instynkty” (B. Szpytma, dz. cyt.).


W nieco innym tonie jest utrzymana wypowiedź Ireny Nowackiej, autorki opracowania „Poezje Czesława Miłosza”. Przyglądając się fragmentowi dotyczącemu braku porozumienia między zmierzającym na stos a przyglądającym się temu zbiorowiskiem, autorka skupiła się na poszukiwaniu przyczyny braku współodczuwania:
„(…) jest po prostu ludzka niedoskonałość – skłonność do spychania w podświadomość, zapominania (celowego wypierania z pamięci), odrzucania od siebie cudzego cierpienia. (…) Nie potrafimy przekazać nikomu swojego bólu i cierpienia, ale też nie posiadamy zdolności do współodczuwania z innym, choćby najbliższym człowiekiem – tak więc każdy z nas w zetknięciu z tragedią (własną bądź cudzą) natyka się na barierę braku porozumienia” (I. Nowacka, „Poezje Czesława Miłosza”, Lublin 2006).

Widok nieodrywających się od swoich codziennych obowiązków Włochów, spoglądających na Bruna niczym na serwowaną im rozrywkę mrozi swoją surowością i brakiem emocji:
„Już biegli wychylać wino,
Sprzedawać białe rozgwiazdy,
Kosze oliwek i cytryn
Nieśli w wesołym gwarze.
I był już od nich odległy,
Jakby minęły wieki,
A oni chwilę czekali
Na jego odlot w pożarze”.

Choć Bruno został odrzucony przez ludzi i uznany za heretyka, sedno tragizmu tej postaci tkwi w tym, iż nie potrafił nawiązać z nikim porozumienia, odgradzająca go od ludzi przepaść okazała się nie do pokonania (widać to w opozycji długości „wieków” i krótkości „chwili”). O ważności tego fragmentu rozwodzi się Szpytma:

strona:    1    2    3    4  


Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „Romantycznością” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

Przyboś Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i początek - analiza
Koniec i początek - interpretacja
Koniec i początek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
Głos w sprawie pornografii - analiza
Głos w sprawie pornografii - intepretacja
Głos w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Śpieszmy się - interpretacja
Śpieszmy się - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne





Tagi: