Campo di Fiori - interpretacja ostatnidzwonek.pl
      Współczesność | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
   

Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Współczesność

Campo di Fiori - interpretacja

Cytując opinię autora analizy utworu Czesława Miłosza „Campo di fiori” – Bogusława Szpytmy:
„Wiersz rozpoczyna się od gwałtownego, żywiołowego obrazu” (B. Szpytma, „Poezja współczesna”, Warszawa 1995, s. 61-63).

Idąc za tą opinią, trzeba przyjrzeć się pierwszym linijkom tekstu - podmiot liryczny opisuje wygląd tytułowego rzymskiego placu, położonego w rzeczywistości w pobliżu malowniczego Placu Navona, na pograniczu rejonów Rzymu Parione i Regola:
„W Rzymie na Campo di Fiori
Kosze oliwek i cytryn,
Bruk opryskany winem
I odłamkami kwiatów.
Różowe owoce morza
Sypią na stoły przekupnie,
Naręcza ciemnych winogron
Padają na puch brzoskwini”.

„Krajobraz prawie rajski. Obfitość i spełnienie” (B. Szpytma, dz. cyt.) - czytelnik zostaje zauroczony wizją ogromnego skweru, pełnego koszy oliwek i cytryn, butelek wina, kwiatów, owoców morza, naręczy ciemnych winogron oraz brzoskwini – wszystkie te artykuły zalegają drewniane stoły kupieckie, zza których ich właściciele reklamują aromat trunku czy słodycz owocu.

Kolejna zwrotka nie jest już utrzymana w tak optymistycznym i sielankowym tonie. Podmiot informuje, iż właśnie na tym placu spalono za poglądy wielkiego humanistę i filozofa Giordana Bruna (należy wspomnieć, iż Jan Paweł II zdjął klątwę kościelną z tego renesansowego myśliciela):
„Kat płomień stosu zażegnął
W kole ciekawej gawiedzi.
A ledwo płomień przygasnął,
Znów pełne były tawerny,
Kosze oliwek i cytryn
Nieśli przekupnie na głowach”.

Mimo drastycznego widoku palonego na stosie mężczyzny, gdy tylko płomień przygasnął – ludzie znowu wylegli na rzymski plac, powracając do biesiadowania w tawernach oraz negocjowania cen przy straganach. Wstrząsająca śmierć Bruna w żaden sposób nie wpłynęła na ich zachowanie, konanie płonącego mężczyzny było niejako na drugim planie, stając się nic nieznaczącym epizodem w życiu ludu Rzymu:
„Tłem dla tych tragicznych wydarzeń nie jest smutek i ogólna żałoba – wprost przeciwnie (…)” (Bernadetta Żynis, „Literatura współczesna”, [w:] „Ilustrowane dzieje literatury. Od antyku do współczesności”, Bielsko-Biała 2003, s. 436 – 437).


Wspomnienie wstrząsających wydarzeń na placu Campo di Fiori nawiedza podmiot, gdy stoi w pogodny wiosenny wieczór na jednej z warszawskich ulic, nieopodal kręcącej się karuzeli, rozstawionej obok wysokiego muru getta. Płynące z maszyny dźwięki skocznej muzyki nie pasują do rozbrzmiewających zza ogrodzenia salw wystrzałów. Podmiot zauważa, że podobnie było przecież na rzymskim placu – tam także widok palącego się ciała Bruna nie komponował się z radosnymi odgłosami tętniącego życiem Campo di Fiori:
„Salwy za murem getta
Głuszyła skoczna melodia
I wzlatywały pary
Wysoko w pogodne niebo”.

Czasami niesforny wiatr przynosi nad głowy przyglądających się kolorowej karuzeli „czarne latawce” z płonących domów, czyli pozostałość ubrań, sprzętów czy ciał mordowanych. Jadący na karuzeli łapią sadze w powietrzu, śmiejące się kobiety uparcie poprawiają rozwiewane przez czarny wiatr suknie, panuje ogólna wesołość:
„Śmiały się tłumy wesołe
W czas pięknej warszawskiej niedzieli”.

Namacalny znak pożaru zostaje potraktowany przez ludzi bawiących się na karuzeli jak zabawka:
„Dla rozbawionych amatorów wesołego miasteczka płynące po niebie czarne płachty spalenizny stanowią doskonały pretekst do zabawy. Po jednej stronie muru śmiech, po drugiej krzyk rozpaczy lub śmiertelna cisza” (B. Szpytma, dz. cyt.).

W następnych zwrotkach podmiot zrywa z opisowością na rzecz podzielenia się z czytelnikiem swoją refleksją dotyczącą podobieństwa między rzymskim placem a warszawską ulicą:

strona:    1    2    3    4  



On chce TO zrobić,
a Ty nie jesteś gotowa?

10 zdań, które pomogą Ci
zatrzymać chłopaka przy sobie!

Mój pierwszy raz...

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja
Zestawienie „Ballad i romansów” z „Romantycznością” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza

Miłosz Czesław
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza

Przyboś Julian
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza

Różewicz Tadeusz
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
Głos w sprawie pornografii - analiza
Głos w sprawie pornografii - intepretacja
Głos w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i początek - analiza
Koniec i początek - interpretacja
Koniec i początek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza

Twardowski Jan
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Śpieszmy się - interpretacja
Śpieszmy się - geneza

Wojaczek Rafał
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza

Inne





Tagi: