Walc - analiza ostatnidzwonek.pl
      Współczesność | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
   

Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Współczesność

Walc - analiza

Wiersz Czesława Miłosza „Walc” składa się z szesnastu czterowersowych strof. Prócz regularności budowy, rytmiczność tekstu gwarantuje także stała liczba głosek w każdej z linijek, wahająca się między jedenastoma a trzynastoma.

Ze względu na poruszaną tematykę oraz chwyty stylistyczne utwór można podzielić na dwie płaszczyzny kompozycyjne. Z pierwszą, obejmującą fragmenty rozgrywające się podczas balu, mamy do czynienia w pierwszych ośmiu i dwóch ostatnich strofach, dla wyszczególnienia zapisanych dodatkowo normalną czcionką. Z kolei we fragmentach, w których podmiot snuje swój monolog, obejmujących przedział między dziewiątą a czternastą zwrotką, tekst jest napisany czcionką pochyloną, tzw. kursywą.

Podział na dwie płaszczyzny dotyczy także warstwy rymów, które w części podstawowej, czyli opisującej bal, są regularne i przemienne typu ABAB:
„I pyły różowe, jak płatki jabłoni,
I skry, słoneczniki chwiejących się trąb.
Rozpięte szeroko jak krzyże w agonii
Szkło ramion, czerń ramion, biel ramion i rąk”.


Z kolei w monologu poety rymuje się jedynie drugi i trzeci wers w każdej ze zwrotek (linijki otwierające i zamykające strofy od dziewiątej do czternastej nie zostały scalone rymami):
„Do granic nieba sięgające pole
Wre morderstwami, krew śniegi rumieni,
Na ciała skrzepłe w spokoju kamieni
Dymiące słońce rzuca ranny kurz”.


Traktujący w dużej mierze o tańcu, wiersz Miłosza wpisuje się w kanon utworów realizujących motyw wspólnego oddawania się radosnemu pląsaniu czy wyćwiczonym ruchom. Poza „Walcem” dziełami literackimi, poruszającymi wątek tańca są przede wszystkim:
  • „Alicja w krainie czarów” Lewisa Carolla;

  • „dancing” Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej;

  • „Grande valse brillante” Juliana Tuwima;

  • „Niech żyje bal” Agnieszki Osieckiej;

  • „Pan Tadeusz” i „Dziady. Cz. III” Adama Mickiewicza;

  • „Pieśń świętojańska o Sobótce” Jana Kochanowskiego;

  • „Popiół i diament” Jerzego Andrzejewskiego;

  • „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego;

  • „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”;

  • „Sur le pont d’Avignon” Krzysztofa Kamila Baczyńskiego;

  • „Tango” Sławomira Mrożka;

  • „Tonio Krger” Tomasza Manna;

  • „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego.


Melodyjny i rytmiczny tekst Miłosza przypomina sunące w rytmie walca pary. W częściach dotyczących balu podmiot sięgnął po technikę poetycką charakterystyczną dla impresjonistów:
„Już lustra dźwięk walca powoli obraca
I świecznik kołując odpływa w głąb sal.
I patrz: sto świeczników we mgłach się zatacza,
Sto luster odbija snujący się bal.

I pyły różowe, jak płatki jabłoni,
I skry, słoneczniki chwiejących się trąb.
Rozpięte szeroko jak krzyże w agonii
Szkło ramion, czerń ramion, biel ramion i rąk.

I krążą w zmrużone swe oczy wpatrzeni,
A jedwab szeleści o nagość, ach cyt...
I pióra, i perły w huczącej przestrzeni,
I szepty, wołanie i zawrót, i rytm”.


Użyte w powyższych fragmentach środki stylistyczne (epitety: „pyły różowe”, „zmrużone oczy”, „hucząca przestrzeń”, dynamiczne, dające złudzenie ruchu czasowniki: „obraca”, „odpływa”, „zatacza”, „odbija”, „krążą”, „szeleści” czy liczne wyliczenia, rytmizujące tekst niczym zmiany melodii w walcu: „Szkło ramion, czerń ramion, biel ramion i rąk”) podkreślają autentyczność przekazu, dają złudzenie tańczących par, otoczonych przez rozmywającą się wskutek wirowania rzeczywistość, nie potrafiących rozróżnić konturów przedmiotów czy granic barw. Wrażenie impresjonistycznego obrazu podkreśla mgliste, lekko dostrzegalne oświetlenie świec, słabo migoczących w ogarniętej półmrokiem sali.

strona:    1    2  



On chce TO zrobić,
a Ty nie jesteś gotowa?

10 zdań, które pomogą Ci
zatrzymać chłopaka przy sobie!

Mój pierwszy raz...

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja
Zestawienie „Ballad i romansów” z „Romantycznością” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza

Miłosz Czesław
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza

Przyboś Julian
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza

Różewicz Tadeusz
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
Głos w sprawie pornografii - analiza
Głos w sprawie pornografii - intepretacja
Głos w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i początek - analiza
Koniec i początek - interpretacja
Koniec i początek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza

Twardowski Jan
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Śpieszmy się - interpretacja
Śpieszmy się - geneza

Wojaczek Rafał
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza

Inne





Tagi: