Leżenia - interpretacja i analiza - strona 2
      Współczesność | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
   

Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Współczesność

Leżenia - interpretacja i analiza

„Leżnia” zaliczyć możemy więc do grupy utworów w „Mylnych wzruszeniach”, których celem nie jest zabawa językiem, lecz próba nakreślenia specyficznego typu osobowości poetyckiej, a także ludzkiej. Wyłania się z tego utworu, a także z całego podzbioru „Leżenia”, podmiot liryczny odizolowany od reszty świata, koncentrujący się na własnych przeżyciach, celebrujący otaczającą go rzeczywistość z wszystkimi jej aspektami, nawet pozornie błahymi, trywialnymi, nijakimi, a nawet nieatrakcyjnymi. Bohater Białoszewskiego jest niezainteresowany bieżącymi sprawami politycznymi, nie szuka idealnej miłości, nie chce naprawiać świata, zamiast tego woli napawać się leżeniem na kanapie i rozmyślaniem. Mało tego, jest on w stanie tworzyć prawdziwe traktaty poetyckie na ten temat! Dla niego zaleganie godzinami na łóżku nie jest lenistwem, a kontemplacją, możliwością dotarcia w głąb siebie.

Przejdźmy do interpretacji „Leżeń”. Już sam tytuł jest bardzo charakterystyczny dla twórczości Białoszewskiego. Neologizm ten służy jako określenie czynności wylegiwania się w łóżku i rozmyślanie. Utwór składa się z pięciu strof, z których każda jest oznaczona kolejnym numerem. Pierwsza zwrotka ma charakter introdukcji, przedstawia stosunek podmiotu lirycznego do otoczenia. Sytuacja liryczna przedstawia się następująco: ciemność, mieszkanie, bohater leży. Podmiot liryczny czuje się częścią otoczenia, o czym świadczą złączenia wyrazów: „ciemno-ja”, „mieszkanio-ja”, „leżenio-ja”. Mieszkanko, a zwłaszcza łóżko, jest jego fortecą przed czyhającymi w na zewnątrz, w mrokach nocy, niebezpieczeństwami. Podmiot liryczny czuje się bezpieczny, nie zagrażają mu „nocne szpary” świata zewnętrznego.
Podmiot liryczny czuje się na tyle swobodnie, że oddaje się beztroskiemu przeciąganiu. „Wydłużanie się” jest niczym nie skrępowane, ponieważ łóżko jest na tyle duże, że bez problemu mieści bohatera. Brak „poprzeczek złości” oznaczać może negatywne bodźce, które zmusiłby by podmiot liryczny do opuszczenia legowiska. Skoro nie ma żadnych przeszkód, może on beztrosko oddawać się błogiemu lenistwu. Przeciąganie się nie ma wręcz końca, dzięki czemu możliwe jest osiągnięcie stanu wewnętrznego spokoju, rozluźnienia: „puszcza się w dobrze sobie bycie”. Podmiot liryczny osiągnął błogą harmonię, która pozwoliła mu zajrzeć w głąb siebie.


Kolejna strofa ukazuje zamiłowanie podmiotu lirycznego do lenistwa, pozornego lenistwa. Jak już się położy, to czuje się niemal zrośnięty z łóżkiem, a raczej wrośnięty w je. Posługuje się bardzo interesującą metaforą: „zawsze do wyrwania zielony”, w której porównuje siebie do owocu, który zbyt wciąż pozostaje niedojrzały i nie nadający się do oderwania od gałęzi. Pojawia się tu jeszcze jedna metafora: „leżenie zapuszcza korzenie”, która ma uświadomić odbiorcy, iż podmiot liryczny nie kładzie się na krótką drzemkę, ale może wylegiwać się godzinami, a nawet dniami. Podmiot liryczny przywiązany jest do łóżka do tego stopnia, iż zatraca wiarę w chodzenie: „nie wierzę w poruszanie się”. Według niego, to właśnie leżenie jest esencją życia, tym co wyróżnia świadomego człowieka od zwierzęcia.

W kolejnej, czwartej strofie, podmiot liryczny dowodzi prawdziwości swojego przekonania. Wyraża przekonanie, iż takie leżenie i rozmyślanie jest wbrew naturze. Gdyby zechciał się bowiem położyć na łonie przyrody i oddawać błogiemu leniuchowaniu i rozmyślaniu, prędzej czy później zostałby pożarty: „bo niech ja w naturze / tak sobie leżę-myślę / to zaraz napadnie mnie coś i zje”.

Podmiot liryczny wyraża przekonanie, iż „leżenie-myślenie” nie leży w naturze, lecz mimo to jest niezbywalnym i najważniejszym atrybutem świadomego człowieka. Dzięki leżeniu bowiem możliwe jest czynienie dobra, co wyróżnia nas od zwierząt. W trakcie wypoczynku, nachodzą nas dobre myśli, wspaniałe pomysły i natchnienia. Kontemplując, czy medytując, pielęgnujemy wewnętrzne dobro. Według podmiotu lirycznego, im więcej leżymy, tym jesteśmy lepszymi ludźmi:

strona:    1    2    3  


Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „Romantycznością” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza

Przyboś Julian
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja

Różewicz Tadeusz
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i początek - analiza
Koniec i początek - interpretacja
Koniec i początek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
Głos w sprawie pornografii - analiza
Głos w sprawie pornografii - intepretacja
Głos w sprawie pornografii - geneza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Śpieszmy się - interpretacja
Śpieszmy się - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne





Tagi:
Partner serwisu: